Ahad, 23 Oktober 2016

popia sambal..popia sambal

Assalamualaikum,

semalam aku ad buat popia sambal..sebenarnya lama dah survey blog fatin liyana cara nak buat popia ni. last2 semalam baru jd kenyataan.

Style aku, lagi simple lagi better..bahan asal ada..buh mane ko suke..hahaha

main ingredient i guess sengkuang la..n banwang..the rest ikut suke ko

yang aku buat

1/2 sengkuang (baki ritu)
bawang besar sebijik
hirisan daging kambing (baki stik)
karet (baki msk x habis suku lagi)
bawang putih 2-3 bji
garam

okay..tu je..then kerat sume tu bagi macam batang mancis tapi jgn le kurus betul2 macam batang mancis..

tulis bawang merah, bawang putih, karet

dah lembut masuk dging.

then last bila dging dh sikit empuk masukkn sengkuang

kacau kacau..blablabla..siap la.. ops..lpe, letak la garam secukup rasa.

after dh siap inti tu..ko bubuh je dalam kulit popia yg telah dikeluarkn dri peti ais selama 30 mint - 1 jam..pastikan kulit popia tu dh x frezz . jgn dedahkan pada angin nnti dia kering.

then letak la inti dlm popia tu..jgn banyak sgt..mcm aku buat first time..smpai muak giler penuh inti.

lipat mcm nepkin baby..tengah, kiri, kanan, gulung,,then plaster dengan telur, or air kosong, or campuran tepung gndum n air.

then goreng.

utk sambal..oleh kerana aku silap paham si fatin tulis cara dia sama macam nk buat sambal..dah terjdi smbal masak merah pulak..rupanya..maksd dia sambal tu macam buat sos..

amek air, rebus cili giling dalam 2-3 sudu,

then letak suku sudu asam jawa, then masukkn gula.

aku guna gula melaka sbb elakkan makan gua putih..biar dia masak, mendidih dan betul2 likat. awas jangan smpai hangit okay.

letak je popia ko dlm tu n tutup api..

nak tau cne sambal tu dah likat ke belum, bila dh menggelegak, tinggl buih je, bila angkat senduk cairan dia cam likat..itu mse sesuai utk tutp api.

pastikan jumlah gula tak sikit sbb dia takkan likat. aku letak dlm 3-4 sudu makan gula melaka jugak.



Final version popia aku..huhu

selamat mencuba kengkawan sekalian..haha :-)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan