Rabu, 6 Mac 2013

Fesyen Baju Sekarang !!

Salam, aku sebenarnya tak pandai pon nak tulis cam ayat fatimah syarha (Novelis Islam Malaysia Terkenal) tapi aku just nak cerita pasal baju nie..coz sebenrnya aku tak tau yang ramai perempuan kat luar sana pakai jubah atas sebab fesyen atau nak menutup aurat?

tak salah pon kalau korang nak pakai cantek2 tapi mestilah sopan dan MENUTUP AURAT. Korang tau tak yang isu tutup aurat nie bukan kena ikut kehendak hati bila nak berubah...or "belum datang hidayah"..or "aku x sedia".. or "Belum sampai seru"..

Kalau HAMBA kena la ikot cakap TUAN dia tanpa banyak soal kan? ke dia boleh cakap..aku x sedia lagi la ko suruh aku macam2 nie..??? can you say like that? ABSOLUTELY NOT..

that's the same concept yang kena apply bila kita nie HAMBA ALLAH..Not just THE OWNER but also your LORD to be obey.

Ok, let's just straight to the point la..aku just senarai..kot2 la yang dalam kategori nie memang x tau pape..AT LEAST dapat pencerahan..

1. Pakai JUBAH...Tapi (-_-!) KETAT (means people can see your body shape).= BERDOSA
lebih baik pakai seluar jeans tapi LONGGAR..kalau badan saiz M pakai seluar macam orang saiz XL (^_^).
2. Pakai JUBAH + KETAT = BERDOSA
boleh kalau nak pakai camnie tapi tudung korang kena lagi LABUH dari TELEKUNG..kalau boleh labuh tudung kena sampai buku lali (^_^) baru x dosa.
3. Pakai JUBAH + LONGGAR..tapi tudung (-_-!) terlalu singkat sampai nampak leher dan tocan rambut! BERDOSA
Tapi kalau jubah yang korang pakai tebal..means angin tiup pon x gerak..boleh je pakai tudung saiz biasa..dah DPT PAHALA
tapi kalau saiz badan agak XXLL+++ ...memang kena pakai tudung yang menutupi dada x boleh saiz biasa...
4. Pakai BAJU KURUNG + LONGGAR = Perempuan melayu terakhir ~ kalau pakai camnie..kira ok dah..just add ons dengan tudung menutupi dada je..BERES..dpt PAHALA lg..
5. Pakai T-SHIRTS + JEANS = Pon x salah..cuma!!! kenalah Longgarrr...baik seluar baik baju..dpt PAHALA..

So, as a conclusion..hehe cover your aurah nie is not strict as you think.. as long as It's Not FIT (KETAT) and you cover your chest/breast..It's allowed in our religion. and one more..don't create any excuse because it is not your will to do it..but it is from ALLAH..for your own good sake..LETS CREATE A BEAUTIFUL UMMAH..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan