Jumaat, 14 Oktober 2016

Nak berubah? JOM

Assalamualaikum,

Ape kabar semua, hehe hopefully korang sihat walafiat..

dari semalam aku duk termenung..susah ke ek nak berubah? hurmm

lepas suami nasihat baru aku perasan yang aku ni jenis cakap 'direct'

kalau pergi kedai, tengok barang cam tak logik dengan harga nnti aq terus cakap.".ish..mahal giler..cam tak padan dengan barang jer"

ataupun bila jumpa barang beyond expectation murahnya tu "hek eleh..singgit je"

Ataupun, pegi beratur kat kaunter, then cashier tu dengan muka monyok gaya scan barang2 pon macam malas nak angkat..terus je aku cakap "dia ni baru kerja ke?" "kalau bos dia ada mesti aktif sikit"- dalam mind aku, budak ni cam malas kerja, aku pon pernah gak kerja cmtu dulu tapi aq selalu bg yg terbaik

on the other hand, kita tak tau, dia sihat ke tak, ada masalah keluarga ke tak, dah makan ke belum, berapa lama dia berdiri...banyak benda la sepatutnya aku kena consider sebelum judge..come on..i can do this...stop being judgemental!!

Actually, aku langsung xd niat nak perkecilkan peniaga ke, or berlaku sombong tapi aku tak pernah pikir perasaan orang yang mendengar 'might be' atau mungkin terasa. aku tak perasan langsung, seriusly..

So, harini aku dengar pulak kat IKIM, bercakap mesti berhikmah, kena pada tempatnya..

Encik S pesan- kalau benda yang kita nak cakap tu tak memberi manfaat pada sekeliling, contoh macam nak komen pape la..better tak payah keluarkan dari mulut..berlapang dada dan hilangkan dari hati..

aku pon bila dengar camtu..baru nak..OOoooo..mungkin itulah kesilapan yang aku tak perasan selama ni.

Nak berubah untuk bercakap atau menulis dengan baik, mcm impossible sbb benda yang dah terbiasa lama..tapi tak salah untuk mencuba kan

Allah nilai pada usaha bukan hasil..

Jadi aku mintak maaf sangat2 dengan semua orang yang pernah aku jumpa, kenal, berkawan, sekelas, sekuliah, pernah dengan aku bg talk ke apa..yang aku terguriskan hatinya tanpa sedar, yang aku buat dia menangis di balik pape la..yang aku buat orang terasa sampai sekarang..sungguh aku sendiri tak berniat untuk melukakan orang..sape la kat dunia ni suka nak sakitkan hati orang..kalau boleh kita nak sumer orang hepi2 jer..

Insha allah, aku nak cuba post benda2 positif je lepas ni,, so that, the positive vibe tu spread out..no more negative, sakit hati, sombong, tamak..nak cuba jugak jadi orang yang baik.

peace yo!





Tiada ulasan:

Catat Ulasan