Jumaat, 21 Ogos 2015

Tips menghadapi depression...

Hi, Hello, Assalamualaikum,

Kepada yang berkenaan la.. post ni bertujuan untuk membantu sesiapa sahaja yang ada masalah depression.

Pertama sekali, saya bukan psychology dan tak ada background psychology.

Tapi saya perempuan yang pernah mengalami depression seperti kalian..

mungkin masalah kita berbeza, saya pasti ada yang sedang mengalami masalah lebih teruk, kritikal, runsing smpai tak boleh tidur..

Ape sahaja masalah yang kalian hadapi, Kalian kena kuat! berikut saya sertakan tips macamane saya hadapi stress saya.

1. Oleh kerana saya perempuan, so bila sebut perempuan ni, perempuan je la yg paham perasaan perempuan..hehe saya akan menangis dulu bila dapat masalah. menangis semahu mahunya..kadang tu saya tak nak menangis pon. tapi air mata mengalir tak berhenti. macam sungai. Kadang2 tu smpai seminggu dua..sungai tu boleh je empangan tetiba pecah kalau ada orang usik sikit je berkenaan hal yang saya sedih tu. So menangislah..sebab..pengalaman saya yang brsedih selama 2-3 minggu..smpai dah x larat menangis..tapi tak la straitgh 24 jam nangis tau..nnti buta mata orang kata nangis lama2..saya akan jadi waras semula..kalau ada kawan baik, atau keluarga terdekat..mengadu lah pada mereka..ada orang yang mendengar buat kita lega walaupun masalah tak selesai. bagi pendengar pulak. tolong bagi kerjasama. tolong jd pendengar yang baik dan setia. jangan menambah masalah. Pendengar yang baik ni memang susah nak cari tapi mereka WUJUD. :-)

2. Lepas dah waras, saya suka amek masa untuk tidur, sampai saya rasa badan dan otak saya free..biasa x lama la..dalam 2 hri tu je saya bangun lambat dari biasa. cuba jaga makan dan minum walaupun mood sedih.

3. Ni tips paling best..PERGI SHOPPING..haha walaupun tak ada la banyak duit. saya suka keluar dari tempat tu..pergi jalan2 tengok barang dekat kedai. belek2 baju..jenis saya shopping budget je..cari yang murah! betul2 murah! macam..dapat blouse rm8 tapi new dan cantik material..nanti saya bagi tips wktu lain ye psl shopping tu. :p

4. Biasanya..dalam 2-3 kali semnggu saya keluar tengok barang waktu stress, tengok gelagat orang pon ye jugak. lepas tu biasanya saya okay. kalau nak lebih okay keluar dengan kawan rapat. Next is main dengan binatang. kucing ke..kalau saya la..jadi aman damai.

5. This one better for Muslim la..even for other like hinduism, buddhism, christians or atheis..Boleh la sejujur mengadu pada tuhan. menangis pada tuhan. minta tuhan mudahkan perjalanan hidup yang singkat ini. Bukan nak jd rhetorik la first dpt masalah terus je kepada tuhan. kadang2 manusia selalu lost. tapi yang paling baik memang macamtu..first kena hempap masalah sudah ucap syukur pada tuhan. some muslims truly like that believe me. orang macamni kita panggil muslim yang beriman dan sangat dekat dengan Allah. Jadi, kelompok biasa jangan sedih. asal tidak jauh dari tuhan. kita boleh jadi macam mereka..

Lastly, jangan sedih2..kalau rasa tak ada duit, banyak2 bersedekah. 10kali gnda balasan menanti, kalau putus cinta pon jangan sedih..sebab bercinta tak halal memang tak ada dalam islam, kalau dah putus boleh terus hidup untuk mencari cinta yang halal. kalau rase sedih jugak, ingatlah mak ayah yang selalu mencintai anak2 dia. kalau tak cinta nape kita ni dah besar? sebab diorang la tolong bela. kalau sedih lagi..ingatlah selalu Allah sayang kita. sebab walaupun putus cinta. allah masih bagi kita nafas untuk hidup, allah bagi mata untuk melihat, kaki dan tangan untuk bergerak. kalau tak dapat nak bayang, pegi la hospital. tengok macam ane orang berjuang untuk hidup atau semata2 untuk satu OKSIGEN yang BERBAYAR!! TERUSKAN HIDUP KERANA HIDUP ITU SINGKAT..GUNAKAN MASA YANG SINGKAT UNTUK MENJADIKAN DIRIMU PALING BAHAGIA DENGAN BERBAKTI PADA ORANG LAIN.. i love u guys..KEEP STRONG!



MORE QUOTES http://quotesfans.com/strong-quotes/


Tiada ulasan:

Catat Ulasan