Ahad, 22 Mac 2015

P K

Lepas baca catatan Mat lutfi
Baru tau macamne rase berfikir
Nikmatnya jadi orang yang berfikir
walaupun benda yang aku fikir x serumit ahli fikir

________________________________

Dulu aku pernah pikir
bila bukak qur'an terus nampak bismillah
makna dia 'dengan nama Allah yang Maha Pengasih dan Penyayang'
Tapi kenapa x rase pape pon bila Allah bagi tau kita yang dia MAHA pengasih dan MAHA penyayang?

Aku pikir
Kalau la Mak atau Ayah aku tulis satu note bagi kat aku
Tertera kata-kata 'Mak Sangat Kasih dan Sayangkan Kamu'
Mesti terus terbit air mata kot bila baca note tu..

Sebab aku dapat rasa kasih sayang tu..
Aku nampak macamane sayang tu walaupun x semua..
Aku kenal Mak aku ..
Aku tau pengorbanan mereka..

So, perasaan yang sama patut aku rasa..
Bila dapat Tau Allah memberitahu benda yang sama..
Malah Kasih Sayang Allah tidak seperti Makhluk..
Lebih dekat dan Kenal kita pada Allah..lebih kita dapat merasai..

_____________________________________

Aku pegi hospital ziarah orang sakit
Tengok diorang bernafas guna mesin
Alangkah beruntung aku bernafas dengan sendirinya
Tanpa sebarang kesusahan..Dan aku tidak pernah berterima kasih untuk itu pada Allah...

Aku bonceng motor kawan aku pegi kedai
Tetiba bahu jalan ada kereta rosak..
Jalan sibuk..padat dengan manusia..
Yang bermuka runsing menghadapi masalah kehidupan..

Lantas aku mendongak keatas..
Aku nampak langit yang membiru..
Pohon yang menghijau..
Sumber ketengan yang Allah bagi Free..

Boleh tengok setiap masa..
Boleh dapat ketenangan dan menikmati keajaiban tanpa apa2 kesusahan mahupun bayaran..
Boleh mengingatkan janji Allah itu sentiasa hampir dengan orang-orang yang beriman..
Boleh tengok jauhnya manusia dari tuhan..

Pemandangan secantik mana pun..
Kita tak akan dapat lihat lagi setelah kita ke alam setersunya..
Didalam tanah kita berseorangan..
Bertemankan kegelapan bukan lagi kehijauan alam..

_________________________________________

Selagi ada akal..manusia tak akan berhenti berfikir
Selagi ada akal..berusahalah untuk menjadi hamba yang berfikir..
agar kelak..kita kenal tuhan dengan sebenar-benarnya..






Tiada ulasan:

Catat Ulasan