Jumaat, 18 Ogos 2017

Trip Bajet to Jakarta!

Assalamualaikum,

lama dah x update blog, satu sebab busy belajar, satu lagi sebab dah jadi isteri :-) banyak benda na kena settle, apepon, alhamdulillah untuk semua nikmat yang allah beri, bermula dari sekecil kecil nikmat hinggalah sebesar besarnya..alhamdulillah..

So, aku nak share jugak trip kali ni sebab aq rase ia sangat membantu especially those yang first time having trip to Jakarta cam aku ni..pergi main terjah jer..haha

Actually, aku ade conference akademik kat sana, tapi sambil2 tu sempat la jugak ambil masa jejalan..

Firstly, Trip ni memang bajet, Tiket air asia, lagi awal korang book lagi la murah..so bab tiket tu aku tak nak la tulis pape..at least book 4 month before..insha allah  return tiket only rm108.00 (2017)

Start dri turun je kapal terbang, kaalu naik Air asia, korang akan landing dekat terminal 2. (jakarta banyak terminal okay). so jangan panik..jalan je cam besa..amek beg then keluar la dri gerbang arrival tu..

okay, skrg, korang tak perlu lagi amek teksi Blue bird or 'si burung biru' even taxi..time aq pegi ni Ogos 2017, majority tulis nek teksi..but time aq pergi ni..Grab da pon hangat di Indonesia..alaaa..Grab yg logo hijau tu la..

So, dari gerbang arrival tu..benda first korang kena buat mestilah cari sim kad kan? ade satu je kedai kat airport Jakarta terminal 2 jual simkad..nama kedai dia 'Queen'..tapi..ehem..ehem..agak mahal la..kalau org bajet cam aku memang x beli..mana x nya..dia offer simkad siap kredit utk guna ternet paling murah RM100.00 okay!

oleh kerana aku dh buat research..so aq x beli simkad..aq jalan terus ke arah kiri..keluar dri airport menuju ke stasion bas..kat situ sama je cam stesen bas malaysia..penuh bas..tujuan aku (destinasi aku bhs malaysia nyer..hehe) nak ke Tanggerang Selatan, berdekatan UIN, Universiti Syarif Hidayatullah..so aku amek bas Damri ke Lebak Bulus, harga baru RP40 000 (RM10.00 lebih kurang). berbandng teksi dalam RP200 000.

Bas ni tak yah risau..dia akan buat announcement..tulisan destinasi (tujuan) pon bapak la besar..korang just tunggu je kat situ..and chill..selawat banyak2 pon okay..dpt pahala..haha

then, smpai sana aku naik angkot..alaa..yang van x nak tutup pintu tu..haa..dri situ nak ke hotel aku..of kos la tak tau nk byr bape n tkot kena pancung kan sebab foreigner..haha..so kebetulan ade skali dlm angkot tu pakcik ramah bercakap n siap citer psl malaysia..dia yg gtau suh byr RP40000 je sorang (baru RM1.30)..kitorang bagi lebih skit sebb diorg jenuh cri alamat..moral of story..kena tnye org dlm tu nk byr bape sbb diorg takkan tengok or bgi duit balik unless korang mention dan tunggu..hhaha

Okay, skrg bab simkad..oleh kerana aku baca blog sebelum ni suggest pakai simPATI..so aku pon beli la..tapi aku menyesal..sebab lembap lembap sangat.. (saje mention byk kali..haha) susah woo..alhmdulillah hotel aq provide wifi. better korang beli XL..aq tgk latest review mmg murah..btw, bahasa indonesia..topup tu PULSA, simkad tu KARTU SIM..dia jual asing2..beli je kat mana2 kedai runcit or mcm seven e tu..ape ek nama dia..Alpha mart ke ape tah..cmtu la..sng je..x smpai pon RM30.00,,pulsa dan simkad..tapi tu simPATI la..XL tu lagi murah kot..yang aq beli tu dpt 2 GB je..alhmdulillah guna utk 4 hri cukup.

So, dh ade simkad, guna la GRAB, berbaloi baloi..dri tempat aq nak ke Tanah abang x silap RP60 000. dari tanah abang nak ke Masjid Istiqlal baru RP14 000. dri masjid ke Monas baru RP 12 000.  kalau naik Bajai dri Masjid ke Monas tu dalam 15 000..itu antara tempat menarik yang berdekatan..tanah abang untuk shopping..serius puas hti..cuma better dtg awal skit..pkul 9.00 pagi..lepastu makan siap2 kat level 7 x silap..then start shopping pkul 10.00 pgi kedai byk dh buka..dari Monas nak ke Hotel aku balik dlm RP 100 000 naik GRAB..jimat kan? total bru je bape hinggit..dalam RM70.00 je utk semua tempat..ade yg aku baca smpai RM300.00 naik teksi untuk jalan seharian..cuma GRAB ni kena byr tol sendiri..tapi sume tempat tu xd tol..nak ke airport je ade tol. haha itupun RP 7000 je total tol ke airport.

Tambang GRAB dri tmpat aku tanggerang selatan ke Airport bru RP107 000..smpai pon awal..aq pergi berdua..kalau korang bahagi dgn kwn2 lagi murah aq rase..

so, better jugak la..korang guna GRAB..selesa dan convenient..tu je..ok bai..

pesanan, kalau nak ke tanah abang..better bwk la duit byk skit..confirm rambang mata..hahaha..semoga percutian kalian bermanfaat dan jauh dri pembaziran!
Pasar tanah abang. Ni baru blok b,  dah 12 tingkat..diorg ade blok a, blok c dan d x silap..mmg besar psr ni..duit kena byk bru best shopping



Chill,, :-)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan