Selasa, 22 September 2015

Realiti Pendidikan

Assalamualaikum,

Sebenarnya aku tak de la nak tulis pape sangat..cuma pandangan peribadi berkenaan pendidikan.
cerita dia camni..aku jumpa la dengan pemeriksa or bhs orang puteh dia 'examiner' thesis aku..aku tunggu depan bilik dia dalam 15 minit sebelum timing utk meet dengan dia..then dlm 20 minit dia smpai..so perasaan aku cam berdebar pon ada..rilek pon ada..dan wktu aku masuk tu..deh berlambak student tunggu nak berurusan dengan dia. aku pon fine..masuk dan ambik tempat.

Dia: Sarah(bukan nama sebenar) ye? (nada nak dapat kepastian)

Aku: Ye saya..

Dia: ambik lah ni..duduk satu tempat dan semak2 la pembetulan yang saya dah tanda.

Aku: Ok, terima kasih dr.

Masa berlalu..sehelai2 aku tengok contengan dalam thesis..ish..byk formatting je ni..tiba2 dlm 10 minit..aku dpt permission..

Dia: Eh, sarah kalau ada pape mencelah je tau..

Aku: Baik dr.

Mata aku terpandang perkataan 'rephrase' ..banyak dalam satu page ni..dan for sure lagi banyak kan dekat page lain..then aku pon tnye.

Aku: Dr, kenapa kat sini rephrase ye? saya mmg dah rephrase dari buku..itu apa yang saya faham.

Dia: sambil berbisik.. (rephrase bi awak tu...ehem2..) * dia nak cakap bi aku teruk gila smpai dia tak leh nak paham..
*Amaran: Bukan based on this sentence shj..ada macam2 epilog menyedihkan pasal Bi ni..

Aku: rase cam luka berdarah kembali..mana tak nya..selama aku duduk U dot dot ni..selama 2 tahun aku menulis thesis..selama setiap detik aku habiskan masa untuk berbncang dengan lecturer..aku tak pernah menerima..sekali lagi..NEVER..TAK PERNAH..ada nasihat yang membina psl Bi ni..kat mata diorang memang BI aku macam air longkang..even air longkang dalam mase dua tahun tu orang boleh minum lepas proses Osmosis yang penyulingan berbalik tu..tapi aku..tak boleh osmisis..memang selamnaya jadi air longkang..
Aku just..hurmm..x d ekspresi..memang nasihat yang sama aku terima..aku kecewa sebab bukan aku tak berusaha..bukan aku buat sambil lewa..bukan aku tak pernah betulkan penulisan..cuma aku memang TAK MAMPU NAK PUASKAN KEPALA orang yang ada macam2 ego..
then aku sit semula..pendekkan cerita..time aku last nak tnye psl pembetulan formatting..dia ada bagi ayat ni..

Dia: Saya tengok kan..rujukan awak ni..semua bahasa inggeris..kalau orang ambik rujukan arab..insha allah la..saya boleh consider..dan saya memang faham sangat la kalau thesis ditulis dalam bahasa arab..

Aku: ye dr. semua bi.. (mood gembira ada org cuba nak memamahi..tapi..ayat lepas tu)

Dia: kenapa x salin je ayat dari buku tu / copy dri buku..alaa..ubah word sikit2 je...

Aku: Dr. saya lebih suka menulis apa yang saya faham..memang bi saya tak elok..tapi saya tulis benda yang saya faham dan ayat yang saya cuba buat sendiri..(Dah kenapa lecturer menyokong budaya copy paste? menyokong cara tak langsung la kalau dah cakap cmni.. language penting or penulisan yang x d nilai kefahaman..hantar je kt org..bayar je ribu riban..yang penting hasil nmpak cntik..itu ke mksd dr..aku cakap dlm hati) language tu penting tapi cuba consider juga kefahaman yang student tu dapat dri penulisan dia..membina ke x? cuba pandang kajian dia tu..at least.. support la usaha dia hasilkn thesis tu..dan u know what..thesis tu memang fully effort student..tak salah kan membina semangat pelajat untuk terus menghasilkan kajian yang menguntungkan Islam akan datang.. huh

Dan aku berlalu dengan penuh kekecewaan..aku tak rase aku belajar pape dari MASTER ni.. Aku semakin hari semakin benci dengan dunia akademik yang dipenuhi orang orang berotak politik (Bagi aku la..pendapat aku sendiri)..Sume isu duit..isu prestige..xd nilai pada ilmu..xd budaya mendidik dengan cara yang betul..Aku tak rase Islam pupuk budaya ilmu macam tu. Kalau mcm tu la gaya menuntut ilmu..memang aku orang pertama yang akan membenci sistem pendidikan..AKu orang yang tak nak bagi keturunan aku pergi sekolah belaja dengan orang yang nak kepentingan sendiri..

Entahla..mungkin emosi orang muda yang bodoh..mcm ni la agaknya....I am sick of this..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan