Rabu, 11 April 2012

Peranan Ibubapa dalam Pembentukan keluarga Muslim :-)

Assalamualaikum,
Sebenarnya saya nak berdakwah melalui dunia maya tapi saya just insan biase yang still have to learn a lot especially bidang agama la..Hopefully this can be amal jamaie coz everybody kena bekerja untuk islam selagi diberikan umur sebagai pinjaman.
So, Based on tajuk, saya karang mengikut sedikit pembacaan berkaitan keluarga contoh Imam teladan Spanjang Zaman As Syahid Imam Hassan Al Banna.

Nama buku : Cinta di rumah Hasan Al Banna
Penulis : Mohammad Lili Nur Aulia

Kalau Korang mcm tak mnat sngat membaca bole la bace post nie..mane tau nk cri isi utk forum ke? Debat ke? he
Firstly, Imam Hassan Al BAnna adalah seorang tokoh ilmuan serta Murabbi yang terkemuka bkn sahaja di bumi Mesir Malah diseluruh dunia. Beliau bekerja sebagai seoarng guru bahasa Arab dan Juga Pemimpin kepada gerakan Dakwah terkenal Ikhwanul Muslimin..tu je la skit background beliau..
Tak lupa juga, beliau seorang ayah kepada Wafa, Ahmad Saiful Islam, Tsana, Raja', Halah dan Istiyhad.

Pendeknyer. As Syahid Imam nie mempunyai library kat umah yang membolehkan beliau mempelajari seberapa banyak ilmu tambahan selain ilmu Agama seperti Geografi dan matematik supaya anak2 boleh menjadikan bapa mereka sebagai tempat rujukan dalam segala permasalahan.

Diceritakan juga bahawa As Syahid imam seorang yang sangat teliti (Dididik oleh ulama yg juga berkemahiran dalam membaik pulih jam) terhadap penjagaan anak2 sehingga setiap org anak dikhususkan fail rekod kesihatan supaya tiada keciciran maklumat dalam memantau tahap kesihatan anak dari kecil hingga dewasa.

Imam Hassan Al Banna juga sentiasa memberikan wang saku yang lebih sedikit kepada anak2 dan berpesan agar lebihan wang boleh dibeli buku untuk menambahkan pembacaan sekaligus menanam sikap cintakan ilmu pengetahuan secara tidak langsung ke dalam diri mereka. Ini juga mengelakkan rasa sentiasa tidak cukup wang untuk memenuhi kehendak kanak2 yang sememangnya masih mentah dan banyak keinginan ( tak de la smpai nanti nak mencuri sebab nk coklat )

i thinks thats all i can tell you.. :-)

"As long as kita apply cara hidup islam dan jadikan pentarbiyahan dalam keluarga Nabi Muhammad S.A.W sebagai idola, Insya Allah Bahagialah kesudahanya :-) ameen.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan