Monday, September 23, 2013

Know Estonian

Have you heard about Estonian? To me, i didn't. ever in my life..it is interesting to know becoz we always have to learn new thing.
In addition, for this time, i really need to know some word from the Estonian language. I think that these people stay at Uk but i'm not sure where is exactly their country located. i google after this.
I hope, for the next time, i will have an opportunity to meet a real one Estonian so that i can hear they way their speak coz someona said that their language is beutiful.
Seriously, i don't have ideas to write about this. that why i come out with another source from websote that you can refer to ~

About the Estonian Language
Estonian is spoken by about 1. million people worldwide, around 950,000 of whom live in Estonia itself. (That a good number of them i believe that their coutry must be so beutiful)
 It is a member of the Finno-Ugric language family (first time ever i heard this) OMG, ALLAH is the best creator for creating such a million kind of people with different language. subhanallah
being close related to Finnish and more distantly so to Hungarian. It is an Indo-European language such as French or Spanish, and as a result the vast majority of words will loo thoroughly unfamiliar to someone whose mother tongue in English.

Estonian is certainly not considered to be an eay language to learn for English-speakers, However, don't be put off! (don't give up okay) with little practice, you should soon find yourself able to get by in most everyday situations.
for further reading http://www.speakestonian.co.uk/
example of their language:
Võta beebi kaasa, sõbrannad ligi ja Solaris Kino ootab teid!
Bring the baby along and have your girlfriends close. Solaris Cinema awaits your visit!
you also can learn from this blog : http://estonianlanguage.blogspot.com/



Monday, May 27, 2013

IIUM or UIAM is your choices?

Assalamualaikum,
Dear Brothers and Sisters,
I would like to share my little experience looking for university that i would further my Master there. So, for sure it's a confusing period when you by yourself have to find and decide which university you prefer. So do I. Master is totally different from bachelor (you are invited to certain uni after you applied for). but that's not the main point i wanna share ~
First of all, my intention is to choose the right place where i can practice my language neither english nor arabic. So i've got 2 choices if it's in Malaysia (USIM/UIA) ~ but i'm ex USIM's student so i would like to have new environment (^_^)
Things that you need to know is that, IIUM/UIAM require high band score in english and arabic in order to attend kulliyyah unless your previous studies in english speaking country or arabic speaking country. It's depend on the course that you are applying for ~
For common courses i've heard ~ kulliyyah of Islamic Revealed Knowledge Heritage and Human Science  (IRKHS) or in malay word : kulliyyah Ilmu Wahyu which contains department of USULUDDIN, USUL FIQH, QURAN and SUNNAH, COMPARATIVE RELIGION and ARABIC LITERATURE..and i don't really know department of human science ~ so for all these kind of course, student like me (don't have IELTS and not from arabic speaking country) need to take exams~
For english exams called EPT (English Placement Test) and you need to score band 6.5 at least for both paper (writing and reading). Please prepare before you come to register because exam will be a days after you register or the next 2 days. And at the same day you gonna have APT.
APT  (Arabic Placement Test) require band 7 for Master and PHD students. There would be a lot of questions that you need to answer and the time is just 2 hours and 30 minutes. This exam paper covers 2 passage for reading comprehension, meaning of kalima, making sentences, and also 2 kind of writing essays. You need to know the format in order to retrieve marks easily. The format changing from time to time. In my session 2012/2013 - first writing essays is about creating a story based on title like (make a story about good behaviour). and the next writing is about argumentative essays. Any title can possibly asked by them. I've got (the death penalty is suite for drug dealer).
Don't forget to put inside your arabic essays with prove or dalil from quran and hadith to support your points at least 2. And for EPT, use linking words as much as you can in graph or argumentative essay.
I think that's more than enough i've told you guys~ please concern about this OR you cannot start your master/PHD and stay for semesters just for language learning session until you achieve the target requirements.

Wednesday, March 6, 2013

Fesyen Baju Sekarang !!

Salam, aku sebenarnya tak pandai pon nak tulis cam ayat fatimah syarha (Novelis Islam Malaysia Terkenal) tapi aku just nak cerita pasal baju nie..coz sebenrnya aku tak tau yang ramai perempuan kat luar sana pakai jubah atas sebab fesyen atau nak menutup aurat?

tak salah pon kalau korang nak pakai cantek2 tapi mestilah sopan dan MENUTUP AURAT. Korang tau tak yang isu tutup aurat nie bukan kena ikut kehendak hati bila nak berubah...or "belum datang hidayah"..or "aku x sedia".. or "Belum sampai seru"..

Kalau HAMBA kena la ikot cakap TUAN dia tanpa banyak soal kan? ke dia boleh cakap..aku x sedia lagi la ko suruh aku macam2 nie..??? can you say like that? ABSOLUTELY NOT..

that's the same concept yang kena apply bila kita nie HAMBA ALLAH..Not just THE OWNER but also your LORD to be obey.

Ok, let's just straight to the point la..aku just senarai..kot2 la yang dalam kategori nie memang x tau pape..AT LEAST dapat pencerahan..

1. Pakai JUBAH...Tapi (-_-!) KETAT (means people can see your body shape).= BERDOSA
lebih baik pakai seluar jeans tapi LONGGAR..kalau badan saiz M pakai seluar macam orang saiz XL (^_^).
2. Pakai JUBAH + KETAT = BERDOSA
boleh kalau nak pakai camnie tapi tudung korang kena lagi LABUH dari TELEKUNG..kalau boleh labuh tudung kena sampai buku lali (^_^) baru x dosa.
3. Pakai JUBAH + LONGGAR..tapi tudung (-_-!) terlalu singkat sampai nampak leher dan tocan rambut! BERDOSA
Tapi kalau jubah yang korang pakai tebal..means angin tiup pon x gerak..boleh je pakai tudung saiz biasa..dah DPT PAHALA
tapi kalau saiz badan agak XXLL+++ ...memang kena pakai tudung yang menutupi dada x boleh saiz biasa...
4. Pakai BAJU KURUNG + LONGGAR = Perempuan melayu terakhir ~ kalau pakai camnie..kira ok dah..just add ons dengan tudung menutupi dada je..BERES..dpt PAHALA lg..
5. Pakai T-SHIRTS + JEANS = Pon x salah..cuma!!! kenalah Longgarrr...baik seluar baik baju..dpt PAHALA..

So, as a conclusion..hehe cover your aurah nie is not strict as you think.. as long as It's Not FIT (KETAT) and you cover your chest/breast..It's allowed in our religion. and one more..don't create any excuse because it is not your will to do it..but it is from ALLAH..for your own good sake..LETS CREATE A BEAUTIFUL UMMAH..


Monday, February 18, 2013

Langkah mudah untuk menjadi pembentang yang terbaik


PRAKATA
Berbekalkan pengalaman melaui pelbagai pembentangan di alam kampus. Saya ingin berkongsi tips ringkas agar para pelajar lainya dapat mengambil manfaat sekaligus membantu mengatasi masalah terutamanya ketika diamanahkan untuk melakukan pembentangan. Pengalaman memperolehi beberapa kejayaan sebagai pembentang terbaik memberi keyakinan untuk saya menulis sedikit sebanyak langkah mudah yang saya lakukan ketika menyapkan diri dengan pembentangan. Walaupun bukanlah dikenali sebagai pelajar yang aktif dan berani sewaktu di alam persekolahan namun kejayaan yang ditempa sewaktu diperingkat universiti menguatkan lagi teori bahawa kejayaan dan kehebatan itu boleh ditempa dan dibentuk. Ia tidak mudah namun tidak mustahil dengan izin Allah. Jadi jangan sesekali takut atau mengalah dalam apa jua keadaan kerana Allah menjadikan kita manusia yang hebat.

PENDAHULUAN
Sebagai pelajar universiti, kita tidak dapat lari dari melakukan pembentangan sama ada didalam kelas, bilik tutorial mahupun dewan kuliah. Bagi pelajar biasa, perasaan takut sering menyelubungi diri sehingga tidak dapat untuk melakukan yang terbaik. Bahkan ada juga dikalangan pelajar yang terus ‘blank’ sewaktu tiba di atas pentas. Saya juga mengalami keadaan yang sama sewaktu pertama kali memegang mikrofon untuk bercakap dikalangan ramai. Tiada sebarang kata yang mampu keluar melainkan getaran yang sangat ketara di dua bibir. Setelah beberapa tahun berjinak jinak dengan dunia perdebatan dan pembentangan, bermula dari pembentangan didalam kelas secara kecil-kecilan sehinggalah kepada pembentangan bersifat rasmi iaitu didalam bilik mesyuarat bersama Timbalan Naib Canselor universiti. Saya dapat melakukanya dengan baik sekali. Memandangkan pembentangan adalah sesuatu yang tidak asing dan kemahiran ini perlu dikuasai oleh semua pelajar terutamanya diperingkat universiti, saya kongsikan beberapa langkah mudah yang terbukti berkesan sewaktu membantu rakan-rakan sepengajian.

BAHAN PEMBENTANGAN “SLIDES
1)      Disediakan sebelum pembentangan oleh pembentang (paling baik) atau ahli kumpulan. Ini kerana, orang yang menyediakan “Slides” adalah individual yang memahami sepenuhnya perkara yang hendak dibentangkan.
2)      Slides” mestilah seringkas yang mungkin. Hanya letakkan paling kurang 2 baris ayat dan paling banyak 8-10 baris ayat. Isi disusun mengikut nombor atau “bullet”.
3)      Jangan meletakkan terlalu banyak perhiasa didalam “Slides” seperti  gambar, animasi, dan bunyi. Bergantung kepada keadaan dan penonton yang akan mendengar. Untuk pembentangan rasmi. Jadikan “Slides” kelihatan professional.
4)      Jangan memilih warna yang sangat terang kerana ia akan menggangu. Pilih warna yang bersesuaian dgn latar belakang. Tujuan pemilihan warna adalah untuk menghasilkan “Slides” yang menarik dan kelihatan “Smart”.
5)      Elakkan menghasilkan terlalu banyak “Slides” (bergantung pada tajuk). penumpuan biasanya hanya boleh berlaku dalam tempoh 15 minit hingga 30 minit. Kebiasaanya, saya hanya menghasilkan 6- 13 “Slides”.
6)      Gariskan “keyword” pada tempat yang penting. Ia memudahkan anda untuk mengingati semula penerangan pada tempat2 penting.
7)      Pilih saiz tulisan yang bersesuaian dan jenis tulisan yang mudah dibaca.

 PERSIAPAN SEBAGAI PEMBENTANG
1)      Pembentang mestilah berkeadaan sihat sepenuhnya (bersarapan, bertenaga, tidak demam dan tidak selsema). Sekiranya ada simptom ketidakselesaan namun masih dapat dikawal, seeloknya minum air masak dan hilangkan gemuruh dan lebih tenang.
2)      Pakai pakaian yang “smart” dan bersih. Keselesaan dalam pemakaian mampu menambahkan keyakinan diri.
3)      Bagi perempuan, tidak perlu memakai pakaian yang terlalu “menonjol” kerana dikhuatiri pembentangan terganggu disebakan perhatian penonton beralih ke tempat lain dan menimbulkan ketidakselesaan dalam diri.
4)      Hadir ke tempat pembentangan sekiranya perlu seperti pembentangan rasmi. Sekiranya hanya melibatkan dewan kuliah yang besar. Pelajar boleh pergi dan cuba membentang “Slidess” sambil menggunakan mikrofon sehari sebelum kejadian atau beberapa jam sebelum kejadian. Cara ini sangat membantu terutamanya mengawal gemuruh dalam diri sekaligus memupuk keyakinan diri. Jangan sekali kali bertambah takot sekiranya sewaktu “rehersal” anda kelihatan begitu teruk dan bertambah takot serta tidak yakin. Sekiranya ini berlaku. Katakana dalam diri “ Aku tak boleh buat macam nie nanti..mesti lebih baik” dan praktis sehingga merasa kurang gemuruh walaupun tidak sempurna.
5)      Elakkan diri dari merasa “Over Confident” sebelum malakukan pembentangan kerana sikap ini biasanya akan berakhir dengan kekecewaan. Letakkan rasa rendah diri namun MAMPU untuk melakukan YANG TERBAIK. Allah jualah yang memudahkan segala aturan.

CARA MENYAMPAIKAN PEMBENTANGAN.
1)      Kenali “audience” atau penonton yang akan mendengar pembentangan anda. Adakah mereka dikalangan kawan sekuliah yang suka tidur dan cepat boring? Atau mereka para Dr dan Prof yang bersikap lebih serius dan berminat dengan pembentangan anda?
2)      Mulakan pembentangan dengan pertanyaan kabar sekadar yang perlu bagi membina hubungan dengan para penonton. Ia juga dapat mengurangkan rasa gemuruh terutamanya berhadapan dengan penonotn yang tidak dikenali.
3)      Anda mestilah sudah MENGUASAI segala permasalahan serta persoalan yang terkandung dalam pembentangan. Anda mestilah seorang yang sangat faham dengan segala isi kandungan pembentangan.
4)      Gunakan gaya bahasa yang mudah difahami ketika menerangkan sesatu isu atau persoalan.
5)      Datangkan contoh yang pada setiap isi yang sukar difahami dan ia mestilah ringkas agar penonton tidak jemu untuk cuba memahami. Contoh yang dikaitkan dengan kehidupan seharian lebih mudah difahami berbanding contoh dibekalkan didalam buku atau tulisan.
6)      JANGAN MEMBACA SLIDES sahaja sebaliknya setiap “point” isi  yang ditulis secara ringkas didalam “slide” diikuti penerangan panjang lebar bukan dari hafalan sebaliknya kefahaman pembentang.
7)      Sentiasa beranggapan bahawa penonton ingin tahu dan faham tentang pembentangan kita (walaupon kadang2 mereka macam tak nak dengar)..Tarik perhatian dengan menggunakan intonasi suara yang pelbagai juga gaya yang berbeza.
8)      Pembentangan yang paling Berjaya apabila penonton dapat member respon berkenaan maksud yang cuba kita sampaikan seperti senyum, ketawa, menangis dan sebagainya.
9)      BUANG PERASAAN MALU dalam diri yang tidak bertempat.
10)  JANGAN TAKUT DENGAN KESALAHAN..sebagai pelajar kita tidak akan lari dari kesalahan. Kesalahan hari ini pasti memngajar kita sesuatu yang baru pada masa hadapan.
11)  Apabila ‘ter’silap sebut atau ‘ter’salah isi atau segala perbuatan yang berkaitan ‘ter’…jangan panic sebaliknya bersikap tenang dan teruskan pembentangan. Sekiranya mampu untuk membetulkan silakan betulkan. Sekiranya tidak cukup sekadar memohon maaf atas kesilapan.
12)  Akhiri pembentangan dengan mengajukan persoalan agar kita berpuas hati dengan pemahaman yang diperolehi pendengar.